Jdi na obsah Jdi na menu
 


CHOREOGRAFIE

Choreografii je obecně rozuměn tvořivy proces, při kterém je předvedeno taneční dílo.Stejně jako malíř pracuje se štětcem a barvami , tak choreograf pracuje s živými interprety svého díla.Uvedená definice však nemá vztah pouze k taneční choreografii,nýbrž ji lze aplikovat i na choreografii krasobruslařských jízd.Přitom je nezbytné respektovat soulad mezi pochopením a zvládnutím fyzikálních pohybových zákonů umožnujících dosažení dokonalosti a jistoty ve skocích, piruetách a nejrůznějších krokových pasážich, současne a dodržením zasad uměleckého výrazu projevujícího se snahou o vyjádření hudby pohybem, vhodným prostorovým rozvržením po kluzišti a estetickým pohybovým projevem.Při komponování krasobruslařské choreografie je nutné brát v úvahu i specifické požadavky u jízd u jednotlivých krasobruslařských disciplín-.jednotlivců ,sportovních dvojic, tanců na ledě nebo synchronizovaného bruslení, stejně jako požadavky na jednotlivé soutěžní programy - krátký program, volnou jízdu , originalní tanec, volný tanec a podobně.
Moderní projetí krasobruslařských jízd vyžaduje zařazení značného počtu obtížných prvk, přičemž ne vždy musí být tato kvantita i při dosažení vysoké kvality provedení rozhodující pro úspěch či neůspech jízdy jako celku, Uspěch jízdy spočívá především v dokonale promyšleném celku, který po svém předvedení zanechá u poroty i u diváků značný dojem.Ovšem už samotný dojem může znamenat při posuzování jízd značné obtíže, nebot se jedna o vjemy závislé na osobních schopnostech posuzovatele , na jeho citu pro umění.Přesto existují kritéria posuzující krasobruslařskou jízdu jako choreografické dílo.

Kritéria krasobruslařské choreografie

Mezi zmíněná kritéria ovlivnujíci výsledný dojem z předvedené jízdy patří zejména hudební doprovod a muzikálnost interpreta, časové a prostorové rozvržení jízdy, formotvorný vliv hudby, taneční aspekty či psychologicko-estetické požadavky jízdy.

1.) Hudební doprovod a muzikálnost interpreta
2.) Časové a prostorové rozvržení jízdy
3.) Formotvorný vliv hudby
4.) Taneční aspekty jízdy
5.) Psychologicko-estetické požadavky

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

to je jedno ne..

(kikina s krasa..., 6. 1. 2008 10:27)

Čuss Denda,ty to tady,ale rozebíráš,ale máš v tom pravdu :-D